کوچه باغ شعر

«بهترین شعرهایی که خوانده‌ام» - شعر کلاسیک، شعر نو، شعر سپید، شعر جهان ...-

کوچه باغ شعر

«بهترین شعرهایی که خوانده‌ام» - شعر کلاسیک، شعر نو، شعر سپید، شعر جهان ...-

مرگ قو

ﺷﻨﯿﺪﻡ ﮐﻪ ﭼﻮﻥ ﻗﻮﯼ ﺯﯾﺒﺎ ﺑﻤﯿﺮﺩ
ﻓﺮﯾﺒﻨﺪﻩ ﺯﺍﺩ ﻭ ﻓﺮﯾﺒﺎ ﺑﻤﯿﺮﺩ
ﺷﺐ ﻣﺮﮒ ﺗﻨﻬﺎ ﻧﺸﯿﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﯽ
ﺭﻭﺩ ﮔﻮﺷﻪ ﺍﯼ ﺩﻭﺭ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻤﯿﺮﺩ


ﺩﺭ ﺁﻥ ﮔﻮﺷﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻏﺰﻝ ﺧﻮﺍﻧَﺪ ﺁﻥ ﺷﺐ
ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻏزل‌ها ﺑﻤﯿﺮﺩ
ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺑﺮ ﺁﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﻍ ﺷﯿﺪﺍ
ﮐﺠﺎ ﻋﺎﺷﻘﯽ ﮐﺮﺩ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﻤﯿﺮﺩ


ﺷﺐ ﻣﺮﮒ ﺍﺯ ﺑﯿﻢ ﺁﻧﺠﺎ ﺷﺘﺎﺑﺪ
ﮐﻪ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﻏﺎﻓﻞ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺑﻤﯿﺮﺩ
ﻣﻦ ﺍﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﮔﯿﺮﻡ ﮐﻪ ﺑﺎﻭﺭ ﻧﮑﺮﺩﻡ
ﻧﺪﯾﺪﻡ ﮐﻪ ﻗﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﺻﺤﺮﺍ ﺑﻤﯿﺮﺩ


ﭼﻮ ﺭﻭﺯﯼ ﺯ ﺁﻏﻮﺵ ﺩﺭﯾﺎ ﺑﺮﺁﻣﺪ
ﺷﺒﯽ ﻫﻢ ﺩﺭﺁﻏﻮﺵ ﺩﺭﯾﺎ ﺑﻤﯿﺮﺩ
ﺗﻮ ﺩﺭﯾﺎﯼ ﻣﻦ ﺑﻮﺩﯼ ﺁﻏﻮﺵ ﺑﺎﺯ ﮐﻦ
ﮐﻪ ﻣﯽﺧﻮاهداین قوی زیبا بمیرد.

"دکتر مهدی حمیدی"


(دکتر مهدی حمیدی شیرازی 1293-1365 )

-------------------------------------------------------------


دانلود آهنگ خاطره انگیز "مرگ قو" با صدای حبیب

(کیفیت آهنگ در حد متوسطه و هر چه گشتم بهتر از اینش رو در اینترنت پیدا نکردم)


+ این ترانه رو "مهر پویا" هم ظاهرا خونده که بزودی اون رو هم اینجا می ذارم. (چرت بود! بیخیال :) )

----------------------------------------------------------


++ ﻗﻮﻫﺎ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎﻥ ﺯﯾﺒﺎ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺕ ﺧﺎﺭﻕﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺗﮏ ﻫﻤﺴﺮﯼ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﻋﻤﺮ ﺑﻪ ﺳﻤﺒﻞ ﻋﺸﻖ ﻭ ﻭﻓﺎﺩﺍﺭﯼ ﺩﺭ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻓﺮﻫﻨﮓﻫﺎ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ... (ادامه مطلب)

 

ﻗﻮﻫﺎ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎﻥ ﺯﯾﺒﺎ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺕ ﺧﺎﺭﻕﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺗﮏ ﻫﻤﺴﺮﯼ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﻋﻤﺮ ﺑﻪ ﺳﻤﺒﻞ ﻋﺸﻖ ﻭ ﻭﻓﺎﺩﺍﺭﯼ ﺩﺭ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻓﺮﻫﻨﮓﻫﺎ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ. ﺍﻣﺎ ﻧﮑﺘﻪ ﻣﺘﻤﺎﯾﺰ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺍﯾﻦ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﺯ ﻏﺎﺯﯾﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﺮﮒ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ!
ﻗﻮﻫﺎ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﻋﻤﺮ ﺧﻮﺩ ﻫﯿﭻ ﺻﺪﺍﯾﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﻟﺤﻈﺎﺕ ﻣﺮﮒ، ﺑﻪ ﮔﻮﺷﻪﺍﯼ ﺩﻧﺞ ﭘﻨﺎﻩ ﺑﺮﺩﻩ ﻭ ﺁﻭﺍﺯﯼ ﺯﯾﺒﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﺧﺘﺘﺎﻣﯿﻪ ﻋﻤﺮﺷﺎﻥ ﻋﺎﺷﻘﺎﻧﻪ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﺗﻤﺎﻡ ﺁﻭﺍﺯ ﺟﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻗﻮ ﺩﺭ ﻟﺤﻈﺎﺕ ﻣﺮﮒ ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺟﻔﺘﮕﯿﺮﯼ ﺧﻮﺩ ﻣﺮﺍﺟﻌﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎ ﺍﺧﺮﯾﻦ ﺁﻭﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺳﺮ ﻣﯽﺩﻫﺪ.
ﻭ ﺍﯾﻦ «ﺁﻭﺍﺯ ﻗﻮ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﻟﺤﻈﻪ ﻫﺎﯼ ﻋﻤﺮﺷﺎﻥ ﺍﺳﺖ.

نظرات 17 + ارسال نظر
نادر سه‌شنبه 6 تیر‌ماه سال 1402 ساعت 08:54 ب.ظ

هم شعر و هم ترانه بسیار زیبا هستن اما در مورد مهرپویا که شما در موردش اظهار نظر کردید، در واقع اصل ترانه از ایشونه که سبکی خاص چه در ترانه سازی و چه خوانندگی و همینطور هم در اجرا داشت و چون مدتی در هند نوازندگی سیتار رو در سطح بسیار بالایی آموخته بود تقریبا در تمام ترانه‌هاش از این ساز استفاده میکرد و زنده‌یاد حبیب هم اون رو بازخوانی کرده بود. روحشون شاد.

پرنیان شنبه 20 آذر‌ماه سال 1400 ساعت 03:10 ب.ظ

واقعا عالی بود

سپیده جمعه 20 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 07:20 ب.ظ http://hosseini_fatemeh17@yahoo.com

بسیار عالی و زیبا

ک مثل کیسه پنج‌شنبه 8 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 11:24 ق.ظ


عالی بود
حبیب خدا بیامرزت

۰۰۰۰۰ شنبه 8 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 10:23 ب.ظ

واقعا زیبا و عالی بود من حیوانات را خیلی دوست دارم و درباره ی انها چیز های زیادی می دانم اما با خواندن این مطلب فهمیدم که هنوز مانده تا حیوانات را به خوبی بشناسم

الهام چهارشنبه 27 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 11:25 ق.ظ

سلام من اتفاقی وبلاگ شمارو پیدا کردم واقعا فوق العاده بود یه چیز بالاتر از عالی دیدم

امراله فیروزه ای چهارشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 11:01 ق.ظ

سلام ..دقایق زیبایی بود فراموش نمیکنم

اسماعیل نظرپور دوشنبه 13 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 09:31 ب.ظ http://esmail- nazarpoor blogfa com

در کوچه باغ زندگی
اگر جایی برای من باشد
به خاطر چشم های توست
که تقدس آن
آواز قوی را حرمت میبخشد

اسماعیل نظرپور دوشنبه 13 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 08:39 ب.ظ http://Esmail- nazarpoor blogfa com

سهم ما از دنیا به اندازه لذتی است که از آن می بریم ما بقی سهم کسانی است که از زحمت ما لذت میبرند

پرنیان پنج‌شنبه 2 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 05:39 ب.ظ

بسیار هم زیبا و مطلوب

donya پنج‌شنبه 2 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 02:29 ق.ظ

خیلی خیلی زیبا بود موفق باشید

Aseman دوشنبه 29 دی‌ماه سال 1393 ساعت 04:36 ب.ظ

سلام خسته نباشین عااااالی بود..ممنون.وبلاگ شما آرامش خاصی بهم میده بازهم تشکر....
من این شعر حبیب رو‌ یه زمانی خیلی گوش میدادم

Aseman دوشنبه 29 دی‌ماه سال 1393 ساعت 04:33 ب.ظ

ﻫﻮﺍﯾﻢ ﺩﺍﺷﺖ
ﺭﻓﺘﻪ ﺭﻓﺘﻪ
ﺧﺮﺍﺑﺘﺮ ﻣﯿﺸﺪ
ﻭ ﺍﺷﮏ ﺩﺭ ﭼﺸﻤﺎﻧﻢ
ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻭ ﺑﯿﺸﺘﺮ
ﺑﻪ ﮔﻤﺎﻧﻢ ﺷﺒﺎﻫﻨﮕﺎﻡ ﭼﯿﺰﯼ ﺷﺒﯿﻪ ... ﺗﻮ ....
ﺩﺭﻭﻧﻢ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﺑﺎﺭﯾﺪﻥ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ....

ﺟﻤﺎﻝ ﺛﺮﯾﺎ

بهاره بهگوی دوشنبه 29 دی‌ماه سال 1393 ساعت 12:04 ب.ظ http://havaboodan.blogfa.com

مجدد سلام. ممنونم.
راستش شعرای من بیشتر تصویر اند. تصاویری نیمه واقعی وساخته ذهن که گاهی باخاطرات گره میخورند.
این شعر هم همینطور بود.میدونم این نوع شعر گفتن کمی پبچیدست. ترکیبی از یک خاطره. حسرت . تخیل . آرزو که ملغمه ای شبیه به مونولوگ میشه و برای خواننده تصویر آفرینی میکنه مثل یک تابلو .شاید زیر سمبولیسم یا سوررآلیسم بشه جاشون داد.

قلمتون ماندگار خانم بهگوی

خورشید دوشنبه 29 دی‌ماه سال 1393 ساعت 11:59 ق.ظ

سلام وبلاکتون خیلی قشنگه واقعا ممنون. سعی می کنم هر هفته سر بزنم[گل]

چند شعر از مجموعه"این عاشقانه های کوچک یک روز بزگ می شوند"/محسن حسینخانی اتنخاب کردم امیدوارم خوشتون بیاد و تو وبلاگ استفاده کنید.من که خیلی دوس داشتم این مجموعه رو

1.
عجیب نیست
در آوردن
خرگوش یا کبوتر
از کلاه یک شعبده باز
وقتی تو
از لای موهایت
بهار را
بیرون می آوری

2.
باید شال گردنم را
تمام کرده باشی
که اینگونه
برف شروع شده

3.
خط های روی پیشانی ام
ربطی به سنم ندارد
دارم
روزهای بعد رفتنت را می شمارم

4.
می روی که خوشبت شوی
ومن
حال کودکی را دارم
که نخ باد بادکش پاره شده
مانده
برای اوج گرفتنش
ذوق کند
یا برای از دست دادنش
گریه...

5.
من
نه کلاغم
نه قناری
دارکوبی هستم
در شهری بی درخت
حالا تو هی بگو بخوان!

6.
زمستان
گرمترین فصل سال است
وقتی درخت ها
لباس هایشان را
در می آورند
و تو
برای آولین بار
دستم را
می گیری

بسیار زیبا بودند اشعار آقای حسینخانی
حتما در وبلاگم استفاده می کنم
سپاس فراوان

Atefeh دوشنبه 29 دی‌ماه سال 1393 ساعت 06:32 ق.ظ

سلام..بازهم سپاس از این شعرهای زیبا و خاص.هر وقت به اینجا میام لابه لای این واژه ها و شعرها گم میشم یه دفعه که به خودم میام میبینم کلی گذشته و من اصلا متوجه نشدم.واقعا ممنون.آقای نیما میخواستم ازتون بپرسم که اگه بخوام شعرهای خودمو براساس سبک وسیاق یک شعر واقعی و صحیح بنویسم ازچی واز کجا واز کی میتونم کمک بگیرم؟!آیا سایت های رسمی شاعران میتونه کمکم کنه؟مرسی

سلام. وقت بخیر
از لطف شما سپاسگزارم
برای بهبود و رشد زمینه شعری، مطالعه اشعار خانم مهدیه لطیفی، فرناز خان احمدی، خانم کردبچه و سید علی صالحی و یغما رو پیشنهاد میکنم.
و البته خیلی از شعرای جوان و خوش فکر دیگر
موفق باشید

کریمی یکشنبه 28 دی‌ماه سال 1393 ساعت 03:31 ب.ظ

سلام
شعر زیبایی را انتخاب کردید. شاد باشید و سلامت.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد