کوچه باغ شعر

«بهترین شعرهایی که خوانده‌ام» - شعر کلاسیک، شعر نو، شعر سپید، شعر جهان ...-

کوچه باغ شعر

«بهترین شعرهایی که خوانده‌ام» - شعر کلاسیک، شعر نو، شعر سپید، شعر جهان ...-

چیزی که ویران مان می کند پاییز نیست

مثل کودکی که با بی اعتنایی به سیبی نگاه می کند

به آسمان خیره مانده ام

آسمانی که بین طلوع و غروبش

حتی سنجاقکی پوست نمی اندازد

آسمانی که روزش نیمی خورشید و نیمی زخم است

و شبش نیمی اضطراب و نیمی ماه

 

بانو!

ندامت واژه ی مناسبی نیست

اما تا کی می توانم در این باغ که

نه نمک دریا را به خاطر می آورد

نه طعم آفتاب را

به انتظار بنشینم

می دانم، دلالتم می کنی که این رنج

تا زمانی که نتوانیم دو نیمه ی گمشده ی آغاز و انجام جهان را به هم بپیوندیم

ادامه خواهد داشت

 

آه بانو!

تا کی باید از مرارات آفتاب و عطر نان بگوییم

از شب هایی که نمی خوابیدیم

و آتش را پرستاری می کردیم

 

بانو!

ما همه ی عمر بر آب می رفتیم

و جامه مان را خشک می خواستیم

غافل، که خاکستر خیسی بیش نبودیم

بگذار برایت بگویم

روزی برای نوشتن حاشیه ای بر ماه

پروانه ای شدیم

پروانه ای که بالهایش را باد برد

آنچه ماند

کرم لاغری بود

در همسایگی باران هایی که

فقط آرزوهای آدمی را خیس می کند

و ما وقتی دانستیم

تا تحویل سال چند هزاره مانده است

بر عمر رفته گریستیم

و تاق‌شال مادر را

برای بدرقه ی یکدیگر آماده کردیم

 

آری بانو!

دانایی و مادر هر دو

موهبتی هستند برای گریستن

و این باید چهلمین بهاری باشد

که میان لب های من

و بوسه های تو

برف می بارد

 

آه بانو، بانو، بانو!

هنوز بعد از ظهر زمستان است

هنوز برف می بارد

و تو هنوز از عطر ملایم

گل های نرگس می گویی

از آیینه هایی که از پیر شدن ما می گویند

و از بهاری که

رنگ به چهره ندارد.

 

از: محمد رضا رحمانی

------------------------------------------------------

 

دانلود دکلمه زیبای این شعر با صدای محمد رضا رحمانی

از قطعات آلبوم "دلواپس تو نیستم" / مانی رهنما / 1385 / ترانه 13


پ.ن: پیشنهاد می‌کنم دانلود کنید. بسیار زیباست...

نظرات 4 + ارسال نظر
سمانه دوشنبه 23 دی‌ماه سال 1392 ساعت 10:11 ق.ظ

می گویم : اجازه می دهی چند بیت از آخرین شعری را که برایت گفته ام بنویسم ؟
می گویی : البته .... البته که دوست دارم و اجازه می دهم .
قلم باریک تری بر می دارم و کاغذ بلند تری :
با تو بودن ، همیشه پُر معناست
بی تو روحم گرفته و تنهاست
با تو یک کاسه آب ، یک دریاست
بی تو ، دَردم ، به وسعتِ صحراست
با تو بودن همیشه پُر معناست
با تو آسان هزار کار خطیر
با تو ممکن جهادِ با تقدیر
بی تو . با غم ، برهنه همچو کویر
با تو یک غُنچه ، دشتی از گلهاست
با تو بودن همیشه پُر معناست
ای تو ، تعریف ناپذیرترین
بی تو ، من ، کوچک و حقیرترین
.....

یک عاشقانه آرام / نادر ابراهیمی

مهدی . ج . و دوشنبه 23 دی‌ماه سال 1392 ساعت 01:50 ق.ظ

سلام آقا نیماس عزیز. مهدی ج و هستم تو فیسبوک .... آقا نیما این وبلاگ منه ... خوشحال میشم اگه لینکم کنید ...

www.mehdi-jv.blogfa.com

Aseman یکشنبه 22 دی‌ماه سال 1392 ساعت 07:56 ب.ظ http://mosaferejade.blogfa.com

عشق همین است

خانه همین جاست

زیر این سقف بلند...

تو خورشید شدی و

من زمین

دیگر عاشق تر از این نمی شوم

سیاه قلم های امیر

زهره یکشنبه 22 دی‌ماه سال 1392 ساعت 03:06 ب.ظ

سلام
من یک هفته است که با این بلاگ آشنا شدم.
واقعا عالیه!!
من هر روز صبح رو با شعری که بصورت روزانه قرار میدین شروع میکنم
امیدوارم پایدار باشید و موفق

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد